Google Plus inzetten voor SEO

30 mei 2014 11:41
Laatste update: 4 januari 2023 11:59
Door Chantal van de Vijver

Bij het creëren van een marketingstrategie valt Google Plus vaak buiten de boot. Google Plus heeft als social media platform lang niet zoveel gebruikers als Twitter of Facebook, waardoor het minder interessant is om dit kanaal in te zetten.

Ondanks het feit dat Google Plus niet het grootste social media platform zal worden, biedt het wel een hoop andere opties op het gebied van marketing. Vooral voor SEO zijn er talloze manieren om Google Plus effectief te gebruiken om traffic te genereren voor je website.

Manier #1: Gepersonaliseerd zoeken

Eén van de meest unieke manieren waarop Google Plus bedrijven helpt om organisch een goede positie te behalen is door middel van gepersonaliseerde zoekresultaten. Simpel gezegd komt het er op neer dat wanneer een gebruiker ingelogd is in Google Plus hij andere resultaten ziet dan wanneer hij niet ingelogd is. Google slaat de voorkeuren en geschiedenis op in een Google account en kan deze later toepassen op de zoekresultaten.

Manier #2: Lokaal zoeken

Google Plus lokaal zoeken is de combinatie van de lokale bedrijven die in Google Places vermeld staan en het social media platform. Het is zeker de moeite waard om een Google Plus bedrijfspagina (inmiddels samengevoegd met Google Places) aan te maken om zo beter vindbaar te worden in de zoekresultaten. Wanneer iemand jouw diensten of producten intypt, of de naam van je bedrijf, is de kans groot dat jouw Google Plus bedrijfspagina direct zichtbaar is in de lokale zoekresultaten.

Zoekresultaten voor diensten of producten
Wanneer iemand de naam intypt van een dienst of product die belangrijk is voor de gebruiker op die locatie, zal Google de Google Plus vermeldingen tonen die horen bij deze zoekopdracht. Als je over een vermelding heen gaat kun je meer informatie zien aan de rechterkant.

 

Zoekresultaten voor een bedrijfsnaam
Wanneer iemand de naam intypt van een bedrijf zal Google de informatie van de Google Plus bedrijfspagina tonen aan de rechterkant. Deze informatie is gedetailleerd en geeft direct alle contactgegevens van het bedrijf weer. Je kan hier ook foto’s, reviews en andere bedrijfsgegevens plaatsen.

 

Manier #3: Indexering

In tegenstelling tot andere social media platform als Facebook of Twitter, laat Google berichten van Google Plus actief crawlen door hun ‘bots’. Dit zorgt ervoor dat de content snel te vinden is via de zoekmachine. In sommige gevallen worden berichten sneller geïndexeerd m.b.v. Google Plus dan wanneer je het op je eigen website plaatst, door de zogenoemde ‘crawlsnelheid’. Dit is niet altijd zo.

Manier #4: Social Media berichten ranken

Naast het indexeren van de berichten ranken deze berichten ook in Google. Dit vergroot de waarde van een dergelijke ‘post’. Ze worden dus niet alleen gezien door het social media publiek, maar ook door mensen zoeken in Google.

Het is op deze manier zelfs mogelijk om meerdere malen te ranken op dezelfde zoekopdracht.

Manier #5: Google Hangouts

In de huidige markt worden video’s steeds belangrijker voor SEO. Met Google Hangouts is het mogelijk om op te nemen en direct te uploaden naar YouTube. Op deze manier kun je snel en makkelijk video’s maken die m.b.v. YouTube ranken in de zoekresultaten van Google.

Manier #5: Rich Snippets

Een handige manier om meer op te vallen in de zoekresultaten met Google Plus zijn de rich snippets. Met een simpele code kun je zorgen dat het persoonlijke Google Plus profiel gekoppeld wordt aan een pagina of website. Hierdoor zie je een foto naast het resultaat en een link naar de Google Plus profielpagina.

Conclusie

Met Google Plus is social media een stuk dichterbij zoekmachine optimalisatie gebracht. Met de nieuwe mogelijkheden is het dan ook een aanrader om Google Plus in te zetten als online marketing tool.