Online Marketing Trends 2014

30 januari 2014 12:11
Laatste update: 4 januari 2023 12:05
Door Chantal van de Vijver

Het jaar is weer begonnen! Sterker nog, de eerste maand is al bijna weer voorbij. Net als in 2013 is in 2014 de online marketing erg belangrijk. Er zijn weer een hoop nieuwe trends & ontwikkelingen, waarvan je op de hoogte moet zijn om succes te hebben op het internet.

2014 wordt het jaar waarin mobiel design steeds meer gebruikt zal (moeten) worden, er geadverteerd wordt op gebruikersniveau i.p.v. op doelgroep, SEO specialisten all-round moeten zijn in hun oriëntatie en werkzaamheden, contentmarketing blijft groeien, remarketing een hot item is en er nieuwe social media platformen zullen opkomen.

We hebben ons best gedaan de belangrijkste trends onder elkaar te zetten als het gaat om online marketing.

Mobile First Design

Het doel is om een optimale gebruikerservaring te creëren voor mobiele gebruikers. In 2014 zal het ‘Mobile First Design’ principe vaker naar voren komen door de inmense groei van de mobiele bezoekersstroom. Gemiddeld komt 37% van de bezoekers via een mobiel apparaat. 79% van de mobiele bezoekers zal, na een slechte mobiele ervaring, zoeken naar een ander bedrijf.

Natuurlijk blijft een desktop design ook net zo belangrijk, maar de nadruk zal komen te liggen op het mobiele deel. Een kwalitatieve responsive website voor alle apparaten is daarom een aanrader.

Wat moet je hiermee?

Kijk als eerste naar het mobiele design; Wat is het eerste wat een mobiele bezoekers wil zien? Denk aan grote buttons, een telefoonnummer, grote tekst en makkelijke / snelle stappen naar een conversie. Een optimale laadtijd speelt tevens een rol in dit verhaal.

 

Remarketing = effectief

Remarketing geeft een boost aan de return-on-investment.

Specifieke informatie als producten die bekeken zijn wordt opgeslagen en kan later gebruikt worden voor marketingdoeleinden. In combinatie met een persoonlijke boodschap, verhoogt dit de effectiviteit van de marketingcampagnes in 2014.

Wat moet je hiermee?

De meeste Google Adwords en Facebook (Exchange) specialisten zijn inmiddels op de hoogte van de ontwikkelingen rondom remarketing. Het is een aanrader dit in te zetten bij de campagnes, vooral bij Google Adwords. Denk bij Google Adwords wel aan frequency caps, waardoor er een limiet komt te staan op het aantal vertoningen van een remarketing advertentie. (doe je dit niet, dan kan het vrij irritant zijn)

Daarnaast zijn er talloze mogelijkheden om remarketing toe te passen bij e-mailmarketing, bijvoorbeeld bij het verlaten van een winkelwagen of het niet volledig invullen van een formulier.

 

Adverteren op gebruikersniveau

Adverteren op de persoon in plaats van op de doelgroep. Dit is de meest specifieke vorm van remarketing en in veel gevallen de meest effectieve. De personen krijgen een uiterst relevante advertentie te zien waarbij er volledig rekening gehouden kan worden met de interesses en historie.

Specifieke informatie als producten die bekeken zijn wordt opgeslagen en kan later gebruikt worden voor marketingdoeleinden. In combinatie met een persoonlijke boodschap, verhoogt dit de effectiviteit van de marketingcampagnes in 2014.

Wat moet je hiermee?

Bij Facebook is het bijvoorbeeld al mogelijk via een e-mailadres upload. Daarnaast biedt Retargeter een hoop opties voor deze vorm van marketing. Binnenkort is het ook mogelijk om via Twitter deze manier van adverteren toe te passen.

Bekijk hier de producten van Retargeter

 

Contextuele optimalisatie

In 2014 is het meer voldoende (of voldoende effectief) om een website in het algemeen te optimaliseren. Door alle updates van Google is het effectiever om verschillende ‘soorten’ optimalisatie toe te passen. Een productpagina zal op een andere manier aangepakt moeten worden dan een locatiepagina of een tekstpagina.

Zie de post van MOZ

Wat moet je hiermee?

Wanneer je precies van tevoren bepaalt op welke gebieden en op welke manier een website kan scoren, zal dit bijdragen aan het succes van deze zoekmachine marketing. Vergeet niet de schema.org opmaak.

Verbintenis door netwerk

Wie je kent zorgt voor wat je ziet en hoe groot de kans is dat je actie onderneemt op basis van een bepaald stuk content. Hoe meer vrienden interesse tonen in een link, foto of status, hoe groter de kans dat jij dit ziet.

Het netwerk dat je opbouwt op social media heeft steeds meer effect op de content en de advertenties die je gaat zien. Ook al wil je iets niet zien, als je vriend het leuk vindt zie je het toch.

Dit zal waarschijnlijk uitgewerkt worden in de advertentiemethodes en organische zoekresultaten van Google (personalisering). Dit maakt het makkelijker voor adverteerders om specifieker te zijn, echter moeilijker voor bijvoorbeeld SEO specialisten om te optimaliseren op zoektermen.

Wat moet je hiermee?

Zorg voor een goed netwerk, vooral online. Wanneer je dan iets interessants deelt, zien des te meer mensen jouw boodschap.

 

Lifestyle vóór producten in e-commerce

Het gaat bij de marketing in 2014 minder om het product en meer om het merk, de boodschap en de lifestyle die de webshop biedt. Een lifestyle zorgt er gelijk voor dat er relevante content gecreëerd kan worden. Deze content zorgt voor aanwezigheid op het web en mogelijk meer bereik door het delen van deze content.

Wat moet je hiermee?

De branding draagt bij het aanzien van een webshop, zorg daarom voor een unieke en passende boodschap. Nodig mensen uit met aantrekkelijke content of inspiratie. Op deze manier blijft de doelgroep geïnteresseerd in het bedrijf, ongeacht de producten.

Zie hier een interessante en duidelijke uitleg van deze psychologie:

Bredere doelgroepen op social media

Bestaande social media platformen zien de meeste groei in oude doelgroepen. Facebook snelst groeiende leeftijdscategorie is 45-54 jaar, waar  Twitter snelst groeiende leeftijdscategorie 55-64 jaar is.

Wat moet je hiermee?
Het is mogelijk dat de jongere doelgroep op zoek zal gaan naar een ander social media platform als de oudere doelgroep blijft groeien. Bedrijven zullen weer naar andere social media platformen moeten gaan kijken, buitenom alleen Facebook en Twitter om deze doelgroep te bereiken.

Een diverse strategie wordt om deze reden aantrekkelijk. Het is slim om je te richten op verschillende social media, bijv. Pinterest of Instagram. Op deze manier bereik je zoveel mogelijk je doelgroep.

Snapchat (dat als streven heeft om het nieuwe Facebook te worden) heeft inmiddels ook een prominente plek ingenomen binnen de social media platformen. Naast cijfers zegt ook het bod van 3 miljard dollar door Facebook voldoende.

Instagram, waarvan Facebook tevens eigenaar is, heeft sinds kort een nieuwe functie toegevoegd wat vergelijkbaar is met de Snapchat functies. Dit zal het Snapchat waarschijnlijk niet makkelijk maken.