Google Adwords
12 september 2014

Een effectieve landingspagina

door: Koen van der Velden

Het maakt niet uit op welke manier je traffic genereert voor je landingspagina, d.m.v. Google Adwords, social media of een nieuwsbrief, het is essentieel om een passende landingspagina te creëren die converteert. Wat de conversie dient te zijn is onbelangrijk, een doelgerichte pagina zorgt ervoor dat de bezoeker door de funnel wordt geleid. Wanneer de bezoeker organisch binnenkomt (SEO) is het een ander verhaal.

De landingspagina bestaat uit een aantal onderdelen: de header, waar de bezoekers zien wat er wordt aangeboden; de samenvatting, waar de bezoekers meer leren over de inhoud; unique selling points, waar de bezoekers overtuigd worden dat jouw product of dienst beter is dan die van de concurrent; en de call-to-action, of CTA, waar de bezoekers converteren.

In alle situaties, voordat de landingspagina ontwikkeld wordt, dient uitgezocht te worden wie de doelgroep is, via welk kanaal ze binnenkomen en waar ze naar op zoek zijn. Het is belangrijk om de verwachting in te schatten van de bezoekers, zodat je hierop in kunt spelen en ze snel converteren.

De landingspagina zal een resultaat moeten zijn van onderzoek in Google Analytics, een enquete onder de bezoekers / doelgroep, een concurrentie analyse en een onderzoek binnen de branche.

Ook zonder deze informatie kan er een landingspagina gebouwd worden, maar om een zo hoog mogelijke conversie te behalen mag een degelijk voortraject niet ontbreken.

Een praktijkvoorbeeld

Om het verhaal duidelijker te maken, laten we een voorbeeld geven. Stel dat jouw bedrijf zich focust op B2B telecom oplossingen. Het publiek bestaat uit kleine bedrijven die de kosten m.b.t. telefoonverkeer willen verlagen. Het specifieke product wat je promote is een aansluiting dat werkt met VOIP en zo de kosten laag houdt. De ‘fictieve naam’ is VOIP4U.

Laten we er vanuit gaan dat het product ook per e-mail aangekondigd wordt en verzonden wordt naar het mailbestand dat interesse heeft getoond. De call-to-action is een demo die de klanten kunnen downloaden om meer te leren over het product. Het traffic zal van de e-mail richting de landingspagina geleid worden en hier moeten zorgen voor conversie, dus met name de landingspagina dient te worden gemeten op resultaat.

Wat we weten:

We weten dat het publiek de website al heeft bezocht en interesse heeft getoond in telecom oplossingen. Omdat ze hun e-mailadres hebben achtergelaten, hebben ze al actie ondernomen en mogelijk eerder producten gekocht. Dit betekent:

  • Het zijn bestaande of potentiële klanten
  • Het zijn relatief kleine bedrijven
  • Ze kennen het bedrijf
  • Ze zijn op zoek naar (voordelige) telecom oplossingen

Nu de e-mail opgesteld is, het soort publiek in kaart is gebracht en je weet wie de e-mail zal ontvangen is het tijd om de landingspagina te ontwikkelen.

De header

Het begint allemaal met de header, die in één opslag moet vertellen wat de pagina is, doet en wat je wil dat ze ermee gaan doen. Elke slimme marketeer weet dat het oog van een bezoeker wordt getrokken naar de linker bovenhoek, wat de header het belangrijkste onderdeel maakt van de pagina.

We moeten de bezoekers direct vertellen wat het product doet en hoe het ze kan helpen:
Verlaag uw telefoonkosten met onze VOIP telefonie

We hebben hier gekozen voor het belangrijkste voordeel voor de klanten. Ze zullen besparen op hun telefoonkosten met de VOIP telefonie en welk bedrijf wil dit niet? De klanten zullen zich nu afvragen wat de VOIP telefonie inhoudt.

De samenvatting

Nu is het tijd om de bezoeker te vertellen over het product. Over het algemeen bestaat de samenvatting uit 2 tot 3 regels, waarin beschreven wordt wat het product is en hoe het dé oplossing is het voor de persoon die het leest.  Het doel is om ze verder naar beneden te leiden, dus we moeten het kort en bondig houden;

VOIP4U is een VOIP oplossing dat de telefoonkosten verlaagd en ontzorgt. De VOIP oplossing biedt een dashboard met 24/7 inzicht in de gesprekken en kosten. Download nu de demo van VOIP4U en bekijk de voordelen voor uw bedrijf!

In 3 korte regels hebben we de naam van het product 2 keer genoemd, 2 extra voordelen genoemd, uitgelegd hoe het product werkt en verteld wat de conversie zal zijn. We hebben ook het dashboard aangehaald, wat waarschijnlijk nieuwe vragen opwekt over het product. De persoon hoeft niet direct te beslissen, zolang de interesse aanwezig blijft. Nu is het tijd om te vertellen wat het product zo uniek maakt.

De unique-selling-points

Dit is waar het publiek leert waarom het product beter is dan die van de concurrent. Dit gedeelte zal bestaan uit 4 tot 5 korte en unique voordelen, waarmee het oog richting de bullets en de conversie button moeten worden geleid. De persoon is nu beland in stap 3 van het proces, dus hier willen we de persoon enthousiast maken over de kans en overhalen om door te klikken:

  • Lagere kosten voor uw telefonie
  • Maatwerk oplossing voor uw bedrijf
  • Overal en altijd bereikbaar (locatie-onafhankelijk)
  • Onbeperkt aantal gesprekken

Met deze 4 voordelen hebben we laten weten hoe ze kosten kunnen besparen, dat de service betrouwbaar is en speciaal op maat voor hun bedrijf en ze onbeperkt kunnen bellen vanaf elke locatie. Het product is neergezet als een betrouwbare oplossing voor telefonie, wat goed is voor het bedrijf en hun klanten. De volgende stap is converteren.

Call-to-action (CTA)

De conversie button moet vertellen wat je wil dat de persoon doet. Het gaat puur om een goede verwoording van de volgende stap. Het is verleidelijk om hier ‘Bespaar nu op uw telefoonkosten’ van te maken, maar het is niet nodig om nog een USP te noemen. Je beperkt je tevens tot 1 voordeel, wat kan leiden tot een lagere conversie. Het beste is om te gaan voor een simpele manier om te vertellen wat ze kunnen doen:

Download jouw demo

Door te klikken op de button downloaden ze een demo dat inzicht geeft in de functies van het product en de mogelijkheden.

Belangrijk om te weten

Terwijl dit bericht zich specifiek focust op betaald en e-mail verkeer, geldt hetzelfde voor organische landingspagina’s. Het grootste verschil is dat deze pagina’s bestaan buiten de website en niet hoeven te voldoen aan elementen van de rest van de website. Over het algemeen is dit de enige pagina die de bezoeker ziet voordat ze converteren, waardoor het niet uitmaakt hoe je deze pagina optimaliseert.

Wanneer je een organische landingspagina maakt, zal dit een natuurlijke uitbreiding moeten zijn op het geheel van de website. Organische landingspagina’s zijn vaak langer en gaan dieper in op de stof, aangezien de bezoeker hierop terecht komt d.m.v. de navigatie.  Ze hebben nog niet de interesse getoond zoals de betaalde of e-mail bezoekers, wat ervoor zorgt dat er meer moeite gedaan moet worden om ze over te halen en te converteren.

Reacties
Laat hieronder een reactie achter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geschreven door Koen van der Velden

Creative Marketeer bij Creative ICT.
Koen gebruikt zijn expertise om ervoor te zorgen dat u optimaal vindbaar bent.