Een sterke content strategie

15 april 2013 12:53
Laatste update: 21 juni 2021 13:01
Door Chantal van de Vijver

Linkbuilding is niet meer wat het is geweest. Veel manieren om linkbuilding te verrichten zijn niet meer effectief. Om op de lange termijn goed vindbaar te worden in o.a. Google is het belangrijk om een goede content strategie te hebben.

Waarom een content strategie?

Content marketing groeit omdat dit de toekomst is van online marketing. De bedoeling ervan is om een ‘gesprek’ te voeren met jouw publiek en daarnaast actueel te zijn voor jouw onderwerpen. Daarnaast is het algoritme van Google constant aan het veranderen, wat betekent dat de korte termijn strategieën steeds minder effectief worden. Google blijft updaten en daarom voldoet de simpele manier van linkbuilding, linkruil of het kopen van links niet meer.

Met een goede content strategie kun je kwalitatieve links en relevant zoekverkeer genereren.

Hoe ontwikkel je een goede content strategie

Om te beginnen heb je een strategie model nodig. Welke vragen stel je om tot een goed plan te komen?

Het business model van het bedrijf

  • Hoe verdient het bedrijf geld?
  • Welke producten zorgen voor winst en waarom?

De huidige klanten

  • Wie zijn de huidige klanten?
  • Hoe zijn deze mensen klant geworden?

Marketing overwegingen

  • Hoe werkt het content proces op dit moment?
  • Hoe wordt er content ontwikkeld en moet dit gekeurd worden?
  • Wat voor content wordt er op dit moment gecreëerd?

Nu dat het duidelijk is wat het bedrijf beweegt, is het tijd om te kijken naar de data.

Een nulmeting voor de content strategie
Hierbij is het van belang om te kijken hoe eerdere content het heeft gedaan binnen doelgroep en wat hiervan geleerd kan worden. Kijk o.a. naar de volgende onderdelen:

  • Bezoekersgedrag:bouncepercentage, bezoekduur en het aantal bezoekers
  • SEO gegevens: aantal links, PA en DA
  • Welke content is vraag naar?

Bepaal doelen voor de strategie (erg belangrijk!)
Stel verschillende soorten doelen op, bijvoorbeeld:

  • Meer conversies
  • Meer organisch zoekverkeer
  • Meer tijd op de website
  • Meer naamsbekendheid

Bepaal de richting van de content
Kies de verschillende soorten content:

  • Welke soorten content willen wij produceren?
  • Waar wordt deze content geplaatst?
  • Op welke zoekwoorden gaan we ons hiermee richten?

Ga op zoek naar kansen binnen de branche

  • Gebruik SEO of social media tools om invloedrijke bedrijven of personen te vinden
  • Blijf op de hoogte van het laatste nieuws in de branche
  • Blijf op de hoogte van de content die concurrenten produceren

Promote jouw content
Loop voor het plaatsen deze vragen nog eens na:

  • Is de content waardevol?
  • Is de content informatief?
  • Is de content makkelijk te lezen?
  • Is de content bruikbaar?
  • Is de content uniek?

Nadat de content ge-promote is, is het tijd om te kijken naar de cijfers:

  • Wat is het resultaat van de content?
  • Wat kan er verbeterd worden? (evt. ook in het proces)
  • Welke data is er nu beschikbaar?

De lange termijn visie op content marketing is het vervullen van de doelstellingen. Indien de aanpak juist is, zal het steeds makkelijker worden om kwalitatieve content te produceren en dus ook om hiermee doelen te behalen. Begin vandaag nog!