Facebook verslagen door Pinterest?

15 januari 2014 09:25
Laatste update: 4 januari 2023 11:56
Door Chantal van de Vijver

In 2013 is er een duidelijke groei zichtbaar als het gaat om verkeer richting social media platformen als Facebook, Youtube, Twitter, Instagram, Pinterest, Google+ en Vine. Alle platformen ontvangen meer bezoekers. Dit blijkt uit een onderzoek van 872 online (top)retailers.

De retailers zijn gekozen uit allerlei categorieën, waaronder accessoires, auto’s, beauty, media, kinderen, cadeau’s, eten, gezondheid, sieraden, groothandels, kantoorartikelen, dieren, sport en speelgoed.

Van alle retailers heeft 42% een Google+ button, 59% een Facebook ‘Like’ button en 61% een Twitter ‘Tweet’ button. Ondanks het feit dat Pinterest sinds 2010 bestaat (een stuk korter dan Facebook en Twitter) heeft 62% van de retailers een Pinterest ‘Pin it’ button.

Facebook het meest effectief voor sociaal verkeer

Ondanks het feit dat Pinterest wint op het gebied van buttons is Facebook toch de grote winnaar. Facebook genereert 22 maal zoveel verkeer t.o.v. Pinterest. Dat is een behoorlijk verschil in effectiviteit. De top 25 retailers ontvingen gemiddeld zo’n 10% van hun bezoekers vanuit Facebook. (Petflow.com zelfs 30%)

Een extra pluspunt voor Facebook in het afgelopen jaar is de groei van Facebook Exchange, wat inmiddels het grootste marktaandeel heeft binnen de remarketing tools.

 

Verwachting voor 2014

Volgens het 8th Bridge onderzoek staat het bij 86% van de retailers op de planning om ‘social shopping’ mogelijkheden toe te voegen aan hun webshop. 10% van de webshops hebben dit al geïntegreerd in hun software.

Een ander opvallend gegeven uit het onderzoek is dat ongeveer 75% van alle retailers reviews aanbiedt aan haar klanten. Dit heeft niets te maken met social media, maar het laat wel zien dat er veel voordelen zitten aan online reviews.

De conclusie die we kunnen trekken uit het onderzoek is dat Facebook op dit moment de meest logische en aantrekkelijke optie is voor veel bedrijven om als social media in te zetten voor marketingdoeleinden. Het is hierbij dan niet de bedoeling om verkeer richting Facebook te sturen om op deze manier meer verkoop te genereren, maar om Facebook te gebruiken om verkeer richting de webshop te sturen. (bijv. via Facebook Ads)

Bron: 8th Bridge