Liken, Wanten en kopen op FB

29 augustus 2012 11:36
Laatste update: 21 juni 2021 13:03
Door Chantal van de Vijver

Nadat de ‘vind ik leuk’ buttons, oftewel de ‘likes’, zijn geïntroduceerd hebben veel marketingbureaus en specialisten geprobeerd om een (geld)waarde toe te kennen aan deze handeling. Hoeveel is een ‘like’ waard en hoe kan dit vertaald worden naar een conversie of verkoop. In de meeste gevallen blijft dit een mysterie.

Uit een nieuw Forrester rapport is onderzoek gedaan naar 4 grote merken, waaronder Blackberry en Coca-Cola. Hierin wordt de vertaling van ‘like’ naar verkoop of aanbeveling redelijk in kaart gebracht.

“Voor smartphone eigenaren die Facebook fan van Blackberry zijn, is het bijvoorbeeld 5,6 keer waarschijnlijk dat zij in de afgelopen 12 maanden een aankoop hebben gedaan van een Blackberry product ten opzichte van de niet-fans. Bij Coca-Cola is het zelfs zo dat de waarschijnlijkheid dat de Facebook fan een aankoop doet 95% is. Binnenkort wordt volgens de media de ‘want’ button geïntroduceerd, welke zich puur gaat richten op producten.”

Als consumenten iets ‘liken’ betekent dit niet per se dat zij ook overgaan tot de koop van iets, maar als ze iets ‘wanten’ dan zal deze stap een stuk waarschijnlijker worden. Deze nieuwe button zou er dus zomaar voor kunnen zorgen dat er een onderscheid gemaakt kan worden tussen producten die leuk gevonden worden door consumenten en producten die misschien gekocht worden.

Het lijkt erop dat Facebook deze ‘Facebook aankoopmogelijkheid’ gaat doorvoeren, gezien het feit dat ze de Facebook Credits in gaan wisselen voor simpel echt geld. De virtuele munteenheid wordt dus ingewisseld voor de Euro, Dollar en andere (echte) munteenheden.

Deze nieuwe stap van Facebook zou ervoor kunnen zorgen dat de e-commerce kant van Facebook een boost gaat krijgen. Het is wel handig om te weten of deze nieuwe functionaliteit gemakkelijk te integreren is in websites en webshops. Daarnaast zijn we ook erg benieuwd naar de mogelijkheden van de module(s). Kunnen er acties gecreëerd worden door bijvoorbeeld een korting te geven aan de mensen die het product ‘wanten’?

Kortom, de nieuwe ‘want’ button is een interessant concept en naar onze mening kan het zeker zorgen voor meer inzicht in de verkoopkansen van een product en het gedrag van een consument zorgen dan de ‘like’ button.