SEO
8 september 2017

Linkbuilding Strategie 2017: 27 Bewezen SEO tactieken

door: Bas Janssen

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is een onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Met zoekmachine optimalisatie is het doel om een website zo hoog mogelijk te laten eindigen in de zoekresultaten van Google.

Zoekmachine optimalisatie kent 3 belangrijke onderdelen:
1. Technische SEO optimalisatie
Technische SEO optimalisatie omvat alle technische zaken binnen een website. Aan de start van elke SEO of linkbuilding campagne is het altijd verstandig om als eerste stap een technische SEO check te doen. De technische issues en de oplossingen hiervoor zijn erg bepalend voor de rest van de campagne.

We kunnen onderscheid maken in de volgende technische SEO voorwaarden:

Daarnaast is het verstandig te controleren op:

  • Permanente redirect naar de WWW variant van de website
  • Permanente redirect naar de HTTPS variant van de website
  • Correcte inrichting robots.txt
  • 404 fouten (gebroken links)
  • 302 redirects of redirect chains
  • Aanwezigheid canonical links

2. SEO content optimalisatie
SEO Content optimalisatie omvat de website structuur, de teksten, de media (afbeeldingen en video’s) en de interne links binnen een website. Belangrijk is hierbij dat de website structuur past bij de diensten/producten en bijhorende zoekwoorden waarop je wilt ‘ranken’ in Google. Hetzelfde geldt voor de teksten en media. De interne links zorgen ervoor dat Google de relatie snapt tussen de verschillende pagina’s.

We kunnen onderscheid maken in de volgende SEO content voorwaarden:

  • Een logische website structuur, waarbij de belangrijkste focus zoekwoorden opgenomen zijn in de hoofdnavigatie
  • Unieke content voor bijna elke pagina (controleer op duplicated content via Siteliner)
  • Geoptimaliseerde content voor de focus landingspagina’s
  • Correct gebruik van H1, H2 en H3 kopteksten
  • Unieke meta titels en meta descriptions
  • Correct gebruik van alt tags
  • Correct gebruik van interne links

3. Linkbuilding
Linkbuilding omvat alle links die naar de website verwijzen. Hierbij zijn het aantal links, de kwaliteit (autoriteit) van de links en de relevantie (onderwerp) van de links vooral van belang. Hoe meer links van hoge kwaliteit en met hoge relevantie, des te hoger de website zal ranken in Google. Linkbuilding is een doorslaggevende factor in zoekmachine optimalisatie. Linkbuilding bepaalt voor circa 50% de positie in Google.

4. Overige ranking factoren
Naast techniek, content en linkbuilding kijkt Google ook naar:

  • Gebruik van de website (CTR, bouncerate en tijd op de website)
  • Sociale activiteit (Facebook, Pinterest, Twitter, Google+, Instagram)

Wat zijn backlinks?

Een backlink is een link die vanaf een andere website verwijst naar jouw (bedrijfs)website. Omdat de link vanaf een externe plek moet komen, worden deze backlinks ook wel ’externe links’ genoemd.

Zo ziet dat er ongeveer uit:
Linkbuilding proces 2017

Wat is een linkprofiel?

Een linkprofiel is de reputatie die een website heeft op gebied van linkbuilding. Een linkprofiel kan gemeten worden met linkbuilding software als Majestic SEO, Ahrefs of Moz. Naast deze software pakketten, zijn er tegenwoordig nog een hoop alternatieven. Maar dit zijn de meest gebruikte platformen wereldwijd. In onderstaand voorbeeld gaan we uit van Majestic SEO.

De opbouw van een linkprofiel is in te delen in de volgende gebieden:
TF: Trustflow
Trustflow geeft het vertrouwen weer van het linkprofiel van een website. Het doel is om een zo hoog mogelijke Trustflow te bereiken.

CF: Citation flow
Citation Flow is een score die gegeven wordt voor het aantal links in combinatie met het vertrouwen. Het doel is om de Citation flow rond hetzelfde getal te krijgen als de Trustflow. Dit geeft aan dat het aantal links in verhouding is met het vertrouwen dat van deze links afkomt.

Een Citation flow die veel hoger of lager ligt dan de Trustflow laat zien dat de website een hoog ‘SPAM gehalte’ heeft. Dit betekent dat de links van lage kwaliteit zijn en zal niet bijdragen aan de positie in Google. Deze verhouding noemen ze ook wel TF/FC ratio. Een optimale ratio is 1.

Hieronder een voorbeeld van een linkprofiel in Majestic SEO. Dit is een kwalitatief linkprofiel, waarbij alle waardes in verhouding zijn. Google zal dit linkprofiel positief beoordelen.

Linkprofiel analyse 2017

Topical Trustflow
Topical Trustflow laat zien in welke categorieën het linkprofiel ingedeeld kan worden. Het laat zien welke onderwerpen (op basis van de type links) relevant zouden moeten zijn voor de website. Dit is een goede indicator voor de relevantie van de links die verwijzen naar jouw website.

Heb je bijvoorbeeld een website die gaat over marketing? Dan wil je vooral links vanaf websites die een linkprofiel hebben waarin de Topical Trust Flow van Business / Marketing and Advertising veel naar voren komt. Relevantie, daar gaat het om bij de Topical Trustflow.

Verwijzende domeinen
Verwijzende domeinen zijn het aantal unieke IP-adressen die linken naar de website. Het aantal unieke websites die linken naar jouw website zijn bepalend voor de sterkte van jouw linkprofiel. Hoe meer verwijzende domeinen (van kwaliteit), hoe hoger de ranking zal zijn.

Ankerteksten

Ankerteksten zijn de teksten in de links die verwijzen naar jouw website. Vroeger was het effectief om zo veel mogelijk links met daarin het zoekwoord te laten verwijzen naar jouw website, maar inmiddels vraag je hiermee om een penalty. Hier is daarom belangrijk om te variëren.

Een ankertekst is de zichtbare en klikbare tekst in een link. Dat ziet er zo uit:
<a href=”https://www.creativeict.nl”>Creative ICT</a>

Waarom zijn ankerteksten belangrijk?

Ankerteksten zorgen ervoor dat Google weet waarvoor de link dient. Voor de Google Penguin update van 2012, was anchor tekst de meest makkelijke manier voor Google om te begrijpen wat de relevantie is van een link. Nu is het een snelle manier om een penalty te krijgen.

Ankerteksten voor de Penguin update

Voor de Penguin update van Google was het mogelijk en gaf het resultaat om alle links met het zoekwoord als tekst te linken naar jouw website. Google zag deze links als een ‘stem’ voor jouw website en daarmee was het een snelle manier om topposities te bereiken.

Ankerteksten na de Penguin update

Sinds de Penguin update wordt over-optimalisatie in linkbuilding afgestraft. Websites die sinds 2012 te veel linken met enkel het zoekwoord, ontvangen een penalty van Google of zien geen resultaat.

Ankerteksten zijn dé manier voor Google om te zien of websites Google proberen te manipuleren om te stijgen in de zoekmachine. Wordt er 100% gelinkt met het zoekwoord als ankertekst, dan zal Google een penalty uitdelen.

Het is daarom tegenwoordig belangrijk om gevarieerde ankerteksten te gebruiken voor linkbuilding.

Verschillende soorten ankerteksten

Om een natuurlijk linkprofiel te creëren is het belangrijk om de verschillende soorten ankerteksten te kennen. In de volgende types kan onderscheid gemaakt worden:
Branded ankerteksten (Merknaam)
Merknaam ankerteksten bevatten het merk. Bijvoorbeeld ‘Creative ICT’. Merknaam ankerteksten zijn de meest veilig ankerteksten om te gebruiken, als je een merknaam als domeinnaam hebt.

Indien je een EMD (Exact Match Domain) gebruikt als domeinnaam is het gebruiken van een merknaam minder veilig. Bij een EMD is de merknaam bijvoorbeeld ‘Iphone Specialist’ voor iPhonespecialist.nl. In dit geval is het eigenlijk geen branded ankertekst, maar een Exact Match Ankertekst.

Zie hieronder een voorbeeld van Bol.com:
Linkprofiel Bol.com

Je ziet in dit geval dat 15% van de links naar Bol.com branded ankerteksten zijn.

Generieke ankerteksten
Generieke ankerteksten bevatten een willekeurige tekst die geen merk, website of zoekwoord bevatten. Dit zijn teksten als ‘klik hier’, ‘bekijk nu’ of ‘bezoek de website’.

Website URL ankerteksten
Website ankerteksten bevatten de website URL. Bijvoorbeeld:

  • https://www.creativeict.nl
  • creativeict.nl
  • nl

Afbeelding ankerteksten
Het is altijd verstandig om een aantal afbeeldingen te linken naar je website. Deze links bevatten standaard geen ankertekst en zijn daarom een goede manier om variatie aan te brengen in het linkprofiel. De ankertekst wordt dan ‘NoText’.

Let op: indien een afbeelding een alt tag kent, gebruikt Google deze tekst als ankertekst.

Merknaam + zoekwoord ankerteksten
Dit is net als de gewone merknaam ankertekst, een veilige manier om links te vergaren naar je website. Indien het zoekwoord bijvoorbeeld ‘Linkbuilding’ is en de merknaam ‘Creative ICT’, wordt de ankertekst:
‘Creative ICT Linkbuilding’ of ‘Linkbuilding Creative ICT’

Door de merknaam toe te voegen is dit een veilige strategie.

LSI ankerteksten
LSI staat voor Latent Semantic Indexing. Sinds 2004 gebruikt Google dit om niet alleen content vindbaar te maken, maar ook context. Het gaat hier om de samenhang van de verschillende zoekwoorden voor één specifiek onderwerp.

Een voorbeeld is iemand die zoekt op ‘auto verkopen’. De persoon die hier op zoekt, is waarschijnlijk op zoek een goede plek of manier om zijn auto te verkopen, maar wil waarschijnlijk ook weten hoe hij zijn auto kan verkopen. Daarom is informatie omtrent het overzetten van de auto op een andere naam ook relevant. Zie hieronder een voorbeeld wat onderaan de pagina staat als er gezocht wordt op ‘auto verkopen’. De gerelateerde zoekopdrachten zijn voorbeelden van LSI zoekwoorden.

Auto Verkopen Google

LSI zoekwoorden

In dit artikel hebben we het over linkbuilding. LSI zoekwoorden zouden bijvoorbeeld kunnen zijn:

  • Wat is linkbuilding
  • Linkbuilding ankerteksten
  • Linkbuilding tips
  • Veilige linkbuilding

Met behulp van Keywordtool.io kun je snel LSI zoekwoorden genereren voor jouw onderwerp.

Partial-Match ankerteksten
Partial-Match ankerteksten lijken op LSI ankerteksten. Het verschil met LSI zoekwoorden is dat het bij Partial-Match ankerteksten niet gaat om gerelateerde (zoek)woorden, maar simpelweg om een toevoeging aan het zoekwoord. Bijvoorbeeld:

  • Lees meer over linkbuilding
  • De beste informatie over linkbuilding
  • Meer details over linkbuilding

Deze ankerteksten zijn erg effectief, omdat het zoekwoord verwerkt zit in de ankertekst. Tegelijkertijd is de ankertekst veilig omdat er willekeurig een variatie wordt toegevoegd aan het zoekwoord.

Exact Match ankerteksten
Exact Match ankerteksten zijn de belangrijkste ankerteksten die naar een website verwijzen, maar zijn ook het meest gevaarlijk. Ga er daarom verstandig mee om, zodat je geen risico loopt om een penalty te krijgen. Een Exact Match ankertekst is precies het zoekwoord waar je je op focust, bijvoorbeeld “Autoverzekering afsluiten”.

Ankerteksten percentages

Om linkbuilding op een veilige én effectieve manier in te zetten, zal je de juiste verhoudingen moeten gebruiken voor de verschillende soorten anchor teksten. Doe je dit niet, dan boek je geen resultaat of boek je zelfs een penalty.

Hieronder een voorbeeld van een slecht linkprofiel als het gaat om ankerteksten:
Slecht Linkprofiel

En hier een voorbeeld van een goed linkprofiel qua ankerteksten:
Goed linkprofiel

Naast het gebruik van de verschillende type ankerteksten, is het ook verstandig om een verhouding te gebruiken voor de links die naar de homepagina verwijzen en naar de landingspagina’s. Logischerwijs wil je de meer ‘algemene’ ankerteksten liever naar de homepagina verwijzen en de ‘zoekwoordgerichte’ ankerteksten liever naar de landingspagina’s.

Hieronder een veilige manier om variatie in anchor teksten te waarborgen:
Ankertekst variatie

Middels bovenstaande volgorde wordt er een veilige strategie gehanteerd. Voor elke Exact Match ankertekst worden in ieder geval 8 variaties meegenomen. Oftewel 1 op 9 is een Exact Match ankertekst. Het is verstandig om de variaties meerdere malen in te zetten, alvorens weer te beginnen met de volgende Exact Match ankertekst. Het is ook erg afhankelijk van het huidige linkprofiel wat de juiste verhouding is voor het vergaren van nieuwe links.

Laat je goed adviseren over deze verhoudingen en percentages door een linkbuilding specialist, alvorens te beginnen met een linkbuilding campagne.

Een goede basis voor linkbuilding

Het is altijd verstandig om te beginnen met een aantal ‘natuurlijke’ links, namelijk links die iedereen heeft. Een aantal voorbeelden van zijn Facebook, Google Plus, Twitter, Instagram en overige social media kanalen. Dit is een goede basis om mee te beginnen.

De social media platformen hebben een goede Trustflow en zorgen er daarmee voor dat jouw website dit ook krijgt. Hoe hoger de Trustflow, hoe beter de ranking in Google.

Social Media links

De eerste stap is het veilig stellen van jouw social media profielen. Creëer tenminste deze social media kanalen om een basis te leggen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Google Plus (persoonlijk & bedrijfspagina)
  • LinkedIn (persoonlijk & bedrijfspagina)
  • Pinterest
  • Instagram

Je hoeft niet per se heel actief te zijn op alle platformen, maar het is wel te adviseren om overal zo nu en dan iets vernieuwends te plaatsen. Met de aanwezigheid op de platformen verzeker je jezelf er ook van vindbaar te zijn op alle kanalen, mocht iemand jouw bedrijfsnaam intikken.

Een ander advies is om goed te kijken naar de doelgroep op elk platform. Consumentgerichte bedrijven zullen meer succes behalen op Facebook, dan bedrijven die veel business-to-business werken. Hiervoor is LinkedIn beter geschikt.

Lokale links

Om hoog te ranken in de lokale zoekresultaten van Google, is het aanvragen van lokale links een sterke strategie. Google ziet dit als relevante links voor lokale zoektermen, waardoor het een effectieve manier is om een toppositie te bereiken op zoekwoorden als ‘webdesign enschede’.

Gezien het feit dat (bijna) elke website een vestigingsadres heeft van hun bedrijf, is het slim om altijd aan het begin van een linkbuilding campagne lokale links aan te vragen. Dit is een 2e basis om een vertrouwelijk ‘laagje’ te leggen over het linkprofiel van de website.

Let wel: social media links en lokale links zijn niet erg relevant. Het zijn vrij algemene links die van een autoritaire en bekende website komen. Dit is positief en helpt om het vertrouwen van het linkprofiel te verhogen, maar in een concurrerende markt zal dit vaak niet voldoende zijn.

Niche gidsen (gidsen gericht op het onderwerp)

Terwijl veel gidsen en startpagina’s niet de moeite zijn, bestaan er ook gidsen die relevant zijn en tevens een waardevolle link kunnen bieden. Dit zijn vaak bedrijfsgidsen die speciaal gemaakt zijn voor jouw markt of niche, wat maakt dat er enkel gerelateerde content en verwijzingen op staan.

Een slimme manier om deze niche gidsen te vinden is om de volgende zoekopdracht in te voeren bij Google:

  • Alle ‘niche/markt’ bedrijven
  • ‘Niche/Markt’ overzicht
  • ‘Niche/Markt’ startpagina
  • ‘Niche/Markt’ gids
  • ‘Niche/Markt’ bedrijfsgids
  • ‘Niche/Markt’ website aanmelden

Lokale gidsen (gidsen gericht op de locatie)

Hetzelfde geldt ook voor lokale gidsen. Doordat de locatie van de gids matcht met de plaats van het vestigingsadres, zijn dit relevante links voor de website.

Een slimme manier om deze lokale gidsen te vinden is om de volgende zoekopdracht in te voeren bij Google:

  • Bedrijven in ‘Locatie’
  • ‘Locatie’ overzicht
  • ‘Locatie’ startpagina
  • ‘Niche/Markt’ ‘Niche’ gids
  • ‘Locatie’ gids
  • ‘Locatie’ bedrijfsgids
  • ‘Locatie’ website aanmelden

Niche relevante blog reacties

Veel SEO specialisten plaatsen geen blog reacties meer, omdat de links vaak een ‘no-follow’ tag bevatten. Deze tag zorgt ervoor dat er geen waarde wordt toegekend aan de link.

Mijn advies is om blog reacties te plaatsen wanneer het een blog is wat relevant is voor de niche of markt waarin je je begeeft. Hiermee creëer je relevantie rondom de website en verhoog je de verhouding tussen follow en no-follow backlinks. Dit is goed voor een natuurlijk linkprofiel.

Een andere reden om dit soort blog reacties te plaatsen is variatie in de ankerteksten. Daarnaast heb je de kans dat bezoekers van het blog en lezers van de reacties doorklikken naar jouw website. Dit is een extra (en gratis) kans om leads te scoren.

Het laatste voordeel van deze techniek is het opbouwen van een relatie met een blogger. Een blog reactie is een mooie manier om in gesprek te gaan met de blogger, jouw mening te delen en tevens te laten zien dat je een expert bent in jouw vakgebied.

Niche relevante forum reacties

Naast blog reacties is het ook verstandig om betrokken te zijn in relevante forums. Vaak zijn mensen doorlopend actief op forums en daarmee reageren ze veelal meer en sneller.

Niche forums vind je op deze manier:

  • ‘Niche/Markt’ forum
  • Forum ‘Niche/Markt’

Zorg ervoor dat je een herkenbaar en ‘echt’ profiel opbouwt. Kijk goed naar de forum regels voor wat betreft het maken van reclame en plaats niet in elke comment reclame naar jouw website of jouw diensten/producten. Het profiel is ook een ideale plek om op subtiele wijze het zoekwoord te verwerken, het liefst dichtbij de link die geplaatst wordt naar jouw website.

Probeer veel te connecten met leden van het forum, waardoor jouw geloofwaardigheid stijgt. Ook krijg je door de connecties veel interne links, wat ten goede komt van de autoriteit van jouw profiel.

Start indien mogelijk af en toe een eigen onderwerp, om zo veel mogelijk aandacht te krijgen op een forum.

17 krachtige linkbuilding (SEO) tactieken

Met krachtige backlinks zal je het meeste resultaat boeken, vooral wanneer de autoriteit en relevantie optimaal is.

1. Backlinks door kwalitatieve content

De beste manier om krachtige backlinks aan te trekken voor linkbuilding, is kwalitatieve content. Goede content trekt automatisch links aan. Hierbij zijn 3 zaken van belang:

  1. Vind interessante en relevante zoekwoorden om te targeten
  2. Schrijf een interessant en onderscheidend artikel over deze zoekwoorden
  3. Deel de content via social media en relevante bloggers

Met kwalitatieve content zorg je voor een goed beeld van jouw bedrijf, door te laten zien wat je allemaal weet over een bepaald onderwerp (zoekwoord) en kun je een bepaald probleem of vraagstuk van de doelgroep oplossen.

Buitenom linkbuilding is dit hoe dan ook een zeer waardevol iets. Het doel moet dan ook niet zijn; content schrijven om backlinks te krijgen, maar content schrijven om iets waardevols toe te voegen aan het internet en als gevolg van deze waarde, relevante en autoritaire links aan te trekken.

De technieken die hierna volgen, kunnen in principe zonder kwalitatieve content gebruikt worden. Wel is het zo dat hoe beter de content is, des te sneller er resultaat geboekt kan worden.

“Ik geloof in het schrijven van extreem waardevolle content als linkbuilding strategie. Wanneer je als ondernemer, marketeer of website eigenaar de verwachtingen van een nieuwe lezer overtreft met de waarde die je biedt, zien we dat daar vaak de meeste links naar gaan. Linkbuilding kan uiteraard op allerlei manieren door daar verschillende strategieën voor toe te passen. Maar de meest natuurlijke vorm van linkbuilding is in mijn ogen wanneer iemand vanuit zichzelf besluit te linken naar jouw artikel, omdat jouw artikel dat kennelijk waard was. Bij de IMU hebben we nooit een actieve linkbuilding strategie gehad, en toch hebben we honderden backlinks ontvangen van sterke en minder sterke sites. Dit allemaal door de waarde en hoge kwaliteit content die we op onze website delen.”
– Martijn van Tongeren, SEO Specialist IMU

2. Artikelen publiceren bij relevante en autoritaire bloggers

Interessante blogs vinden is veel werk. Ook is het niet altijd even makkelijk binnen te komen op een blog, waardoor het plaatsen soms onmogelijk is. De relaties met beheerders van dergelijke blogs is hierin bepalend voor het succes, samen met de content die wordt aangeboden en de kwaliteit hiervan. Het is van belang om geduld te hebben, te weten welke aanpak werkt en te blijven proberen totdat het lukt.

3. Niche relevante gastblogs

Gastbloggen is effectief op 2 manieren. Ten eerste, zorgt het voor autoriteit en een goede branding naar buiten toe. Ten tweede, kan een gastblog relevant verkeer naar jouw website sturen.

Bij het plaatsen van een gastblog is het essentieel dat de inhoud van toegevoegde waarde is. Een blog waarin een weinig vernieuwend verhaal staat met een aantal backlinks die verwijzen naar jouw website, zal niet heel goed beoordeeld worden. Indien het artikel waarde kent, zullen de links in het artikel positief gewaardeerd worden.

Om maximale linkwaarde uit een gastblog te halen dien je 1 of meerdere links in de content te plaatsen. Een link bij de auteur van het bericht zal een stuk minder waarde toekennen aan de link.

Vaak is een gastblog mooie reclame voor jouw business, indien goed vormgegeven.

Om een gastblog te vinden kun je de volgende zoektermen invullen in Google:

  • ‘Niche/Markt’ gastblog
  • ‘Niche/Markt’ gastblogger
  • ‘Niche/Markt’ artikel insturen
  • ‘Niche/Markt’ bijdrage leveren
  • ‘Niche/Markt’ schrijf voor ons
  • ‘Niche/Markt’ schrijvers

4. Bronnen pagina

Vanuit oudsher hebben veel websites een ‘Links’ of ‘Handige links’ pagina. Hierop staat een overzicht van bronnen die interessant (en relevant) kunnen zijn voor de bezoeker.

Om een gastblog te vinden kun je de volgende zoektermen invullen in Google:

  • ‘Niche/Markt’ links
  • ‘Niche/Markt’ bronnen

Door te kijken welke links op deze website gebroken zijn, kun je mogelijkheden vinden om deze plek over te nemen. De eigenaar van de website heeft er geen belang bij dat er links op zijn website staan, die naar een gebroken link (404 pagina) leiden en zal ze daarom graag willen vervangen.

Indien er geen gebroken links aanwezig zijn is het natuurlijk altijd verstandig om een e-mail te sturen met een nuttige bron, die de website eigenaar mogelijk sowieso wel toe wil voegen.

Een handig Chrome plugin is de ‘Check My Links’ plugin.

5. Bekende bloggers

Het grote voordeel van online marketing, is dat alles te traceren is. Bekende bloggers die succesvol zijn op het internet kun je analyseren met talloze tools. Het volgende stappenplan kan hierbij helpen:

  • Zoek een bekende blogger uit jouw niche/markt
  • Zet zijn of haar naam als volgt in Google:
    • Door “naam” –zijnofhaarwebsite.nl
  • Bekijk de websites waar deze blogger allemaal schrijft

Met deze strategie kun je een lijst creëren van potentiële websites, waarop je ook een bijdrage kunt leveren en zo kwalitatieve links verkrijgt aan de bovenkant van de markt.

6. Concurrentielinks

Een snelle manier om een aantal extra links te vergaren zijn concurrentielinks. Vooral voor de links die meerdere concurrenten hebben, geldt dat ze waarschijnlijk zonder moeite overgenomen kunnen worden. Kijk uiteraard wel goed naar de waarde van de links, om te bepalen of het zinvol is om ze ook te verkrijgen.

Het analyseren van concurrenten kan, vooral wanneer concurrenten veel backlinks hebben, erg veel tijd kosten. Het is echter enorm interessant om inzicht te hebben in deze data. Bij een goede analyse van deze linkprofielen kan de strategie van deze partijen volledig in kaart gebracht wordt. Hierdoor wordt het des te makkelijker om ze te verslaan in de zoekresultaten van Google. Ook is het een manier om een realistische planning te bepalen voor het behalen van een bepaalde positie.

7. Gebroken links (404 pagina’s)

Naast bronnen zijn er ook andere gebroken links, zoals blogs die niet langer bestaan. Dit is de perfecte gelegenheid om jouw link als vervanging aan te bieden.

Een manier om dit te doen:

  • Maak een lijst van interessante blogs in jouw niche/markt
  • Gebruik een tool als Screaming Frog om gebroken links (404 pagina’s) te vinden
  • Benader de website met een suggestie om de link te vervangen voor jouw website

Belangrijk bij deze techniek is om (minstens) dezelfde kwaliteit te bieden als de oude link. Anders heb je een grote kans dat de website eigenaar de link niet zal vervangen. Een extra tip is om meerdere suggesties/links te sturen, waardoor het minder commercieel overkomt.

8. Handige web tools

Een slimme berekentool of bijvoorbeeld een preview tool voor meta tags is een goede manier om backlinks te genereren. Wanneer de tool tijd bespaart voor de bezoeker, zal hij maar al te graag de tool delen met zijn netwerk.

9. Reviews

Net als vernieuwende blogs, geldt ook voor reviews dat een review over een product of dienst (die nog niet eerder gedaan is) een hoop aandacht kan trekken. Allereerst zal de eigenaar van het product of de dienst hier graag aandacht aan besteden, vooral wanneer het een erg positieve review is, maar ook de resellers zullen dit graag gebruiken om hun verkoop te verhogen.

10. Interviews

Het interviewen van bekende personen in jouw markt of niche is een mooie kans om  aandacht te krijgen. Een interview kan erg relevant en waardevol zijn voor veel mensen. Ook linkt de persoon die geïnterviewd wordt natuurlijk graag naar het artikel. Een extra optie is om zelf voor een interview gevraagd te worden. Verzoek altijd om een link te plaatsen naar jouw website!

11. Ego bait

Ego bait is een strategie waarbij het doel is om specifieke personen of groepen aan te trekken. Door in te spelen op hun ‘ego’, zal de doelgroep snel geneigd zijn om betrokken te zijn bij een bepaald artikel. Hieronder een aantal verschillende soorten ego bait.

Vraag experts om hun mening
Wanneer je een artikel schrijft over een bepaald onderwerp, wil je natuurlijk graag weten wat mensen hiervan vinden. Je kan hier 2 vliegen in 1 klap slaan, door deze mening te vragen aan één van de experts op het gebied van het onderwerp waar het artikel op gericht is. Dit geeft je enerzijds inzicht in de mening van iemand die er verstand van heeft en anderzijds de mogelijkheid om de mening te publiceren in het artikel, waardoor de expert er hoogstwaarschijnlijk graag naartoe linkt.

Zo kun je enkele experts benaderen, om meerdere linkkansen te creëren.

Maak een top 10 lijst of bedenk een award
Door een eigen top 10 of award te creëren rondom een bepaalde prestatie, vraag je aandacht van minstens de mensen die daarin genomineerd worden. Hoe bekender deze mensen zijn, hoe sneller hun doelgroep of volgers ook graag op de hoogte willen zijn van deze award. Door de winnaars en de award flink te promoten, zullen de betrokken maar al te graag linken naar de website.

Een voorbeeld is de ‘Top 10 marketingblogs in Nederland’ of ‘Marketing Blog Award’. De platformen die genoemd worden, zullen hier graag naartoe linken.

12. Kortingscodes

Het weggeven van korting is een mooie tactiek voor linkbuilding. Er zijn veel organisaties en netwerken (bijvoorbeeld scholen) waar standaard een ‘collectieve korting’ wordt gegeven voor verschillende producten of diensten. Zorg dat je hieraan wordt toegevoegd en je hebt een link van een autoritaire en vaak ook relevante partij.

13. Sponsoring en partnerships

Met behulp van sponsoring, partnerships of deelname aan een bepaalde vereniging, zorg je ook automatisch voor het genereren van links. Denk bijvoorbeeld aan netwerkclubs of sportverenigingen. Het zou ook een mooie motivator kunnen zijn om een goed doel te sponsoren!

14. Onderzoek

Bedenk een innovatief onderzoek en betrek experts. Experts zullen er graag naar linken. Bijvoorbeeld, hoeveel % van de bedrijven in Nederland aan linkbuilding doen. Publiceer dit artikel op een bekend platform en de bedrijven zullen graag naar deze verhullende resultaten linken, waar ze ook nog eens zelf worden genoemd.

15. Begrippenlijst

Veel nieuwkomers in een markt of niche kennen de vaktaal/jargon niet. Bijvoorbeeld ‘ankerteksten’ in ons geval. Creëer een begrippenlijst en biedt deze nieuwkomers een snelle en mooie oplossing. Je wordt hiermee ook snel gezien als een expert in jouw gebied.

16. Tutorials / Stappenplan

Wederom een mooie tactiek om gezien te worden als expert. Met een tutorial of stappenplan kun je (be)zoekers uitkomst bieden voor hun probleem.

17. Checklist of tips

Maak een handige checklist of een lijst met tips. Hou het simpel. Hoe makkelijker mensen de informatie kunnen gebruiken, des te eerder zullen ze het delen met anderen.

Black-hat PBN (Private Blog Network)

PBN’s (Private Blog Networks) zijn nog steeds erg in trek bij SEO specialisten. Deze netwerken kunnen snel resultaat geven, wanneer de autoriteit en relevantie hoog is. Doordat het netwerk in eigen beheer is, heeft de eigenaar van het PBN 2 grote voordelen:

  1. Er hoeft geen relatie opgebouwd te worden met bloggers
  2. Concurrenten zullen dezelfde links niet kunnen krijgen
  3. Met efficiënte processen is een PBN enorm schaalbaar

Een PBN heeft uiteraard wel een groot nadeel, namelijk het risico dat Google het netwerk automatisch of handmatig als SPAM aanmerkt en zorgt voor een penalty. De vraag die je jezelf moet stellen is; wil ik dit risico lopen?

Een PBN wordt als volgt opgebouwd:

  • Vind een verlopen domeinnaam met goede waardes
  • Breng de domeinnaam op veilige wijze onder en publiceer een (vergelijkbare) website
  • Publiceer artikelen/links op de website die direct of indirect linken naar jouw website

Voor het vinden van een verlopen domeinnaam kan ik je adviseren het Nederlandse platform CatchTiger gebruiken. Catchtiger kan je helpen bij het vinden van een verlopen domeinnaam met goede waardes. Met CatchTiger bespaar je enorm veel tijd om zo’n domeinnaam te vinden. Zo publiceert CatchTiger iedere dag nieuwe lijsten met verlopen domeinnamen incl. de waardes zoals Trustflow en Citation Flow van Majestic. Daarnaast is ook het aantal backlinks en de Moz score te zien. Catchtiger heeft elke dag 1.000+ unieke domeinnaamveilingen.

Alternatieven zijn Domainorder of internationale platformen als Freshdrop of DomCop.

Let wel, de PBN’s dienen op een specifieke wijze te worden ingericht om onder de ‘radar’ te blijven. Hierdoor wordt het risico op een penalty beperkt.

PBN websites zijn een effectieve manier om resultaat boeken, maar er is altijd een (vergroot) risico aanwezig dat Google de ‘manipulatie’ door gaat hebben. Vergeet echter niet, dat ook white-hat technieken ervoor kunnen zorgen dat websites een penalty kunnen krijgen, indien de SEO specialist niet voldoende ervaring heeft. Kies daarom altijd voor een ervaren partij.

White-hat alternatief voor PBN’s

Om het risico van een PBN te vermijden, kan er beter gekeken worden naar white-hat SEO technieken als alternatief.

In plaats van het kopen van een verlopen domeinnaam en deze opnieuw op te bouwen, ga je als volgt te werk:

  • Vind een verlopen domeinnaam met goede waardes
  • Exporteer de verwijzende domeinen
  • Zoek de contactgegevens van de website eigenaren
  • Neem contact op en geef aan dat ze linken naar een inactieve website

Indien de verwijzende domeinen relevant zijn, kun je een e-mail sturen met daarin de suggestie om de link aan te passen naar jouw website. Het is belangrijk dat de content waarnaar je vraagt te linken, minimaal van dezelfde kwaliteit is of het liefst van betere kwaliteit. Dit vergroot de kans dat de webmaster de link zal plaatsen.

Grey-hat backlinks

Een combinatie van PBN’s en white-hat backlinks wordt grey-hat linkbuilding genoemd. Deze techniek is wat veiliger dan black-hat, omdat een gedeelte van de links natuurlijk en ‘echt’ zijn. Echter blijft het risico aanwezig door de black-hat links.

Black-hat en grey-hat technieken zijn enkel te adviseren indien:

  • Een website koste wat kost bovenaan moet staan (ondanks het risico)
  • Een website moet ranken zonder content te publiceren
  • Het niet uitmaakt of een website een penalty krijgt
  • Het SEO bureau voldoende ervaring heeft om onder de ‘radar’ te blijven (oftewel, een penalty kan voorkomen)*

*Uiteraard kom je hier pas na een langere periode achter of op het moment dat je een penalty krijgt.

Om het risico te verlagen, heb je 2 opties:

  1. Vermijd alle black-hat en grey-hat links
  2. Gebruik PBN links enkel op de ‘2e laag’ links die naar de website verwijzen en verwijs de links niet direct naar de website vanaf het Private Blog Network

Relevante verlopen domeinnamen

Indien je toch graag een PBN wilt creëren, doe het dan goed. Koop niet zomaar een verlopen domeinnaam. Probeer domeinnamen te vinden die relevante Topical Trust Flow bevatten voor jouw markt/niche. Dit is niet altijd mogelijk, maar het is waard om te wachten op de juiste kans. Een link verkrijgen van een relevante domeinnaam is krachtiger dan meerdere irrelevante domeinen.

Web 2.0 links

Web 2.0 websites maken zoals Tumblr, Weebly en WordPress.com is een oude grey-hat techniek die vaak nog steeds werkt. Wees alleen voorzichtig, omdat het een penalty kan veroorzaken. Vaak zijn het autoritaire links, maar de relevantie is laag.

Het advies is om Web 2.0 websites enkel te linken naar de ‘2e laag’ links en niet direct naar jouw website.

Starten met linkbuilding

Linkbuilding is een vak apart. Zie het als wiskunde voor gevorderden. Overweeg daarom een linkbuilding expert in te schakelen voor jouw linkbuilding voor optimaal resultaat en voorkom hiermee een penalty.

Vraag hier een gratis linkbuilding analyse aan

Wil je liever zelf aan de slag gaan, probeer je dan in eerste instantie te focussen op jouw (unieke) aanbod en kansen die er liggen op gebied van content. Content is king. Zodra je kwalitatieve content biedt, komen de links met veel meer gemak jouw kant op.

Linkbuilding tools

Hieronder een aantal handige linkbuilding tools om te gebruiken:

  • Moz (Open Site Explorer)
  • Majestic
  • Ahrefs
  • Link Assistant
  • Link Research Tools
  • Raven Tools

Vragen of opmerkingen?

Plaats hieronder een reactie, we horen graag jouw gedachten!

Reacties
Laat hieronder een reactie achter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geschreven door Bas Janssen

Creative CEO bij Creative ICT.
Bas adviseert klanten omtrent hun online strategie en online vraagstukken.