Mobile friendly SEO update

8 april 2015 07:55
Laatste update: 4 januari 2023 12:04
Door Chantal van de Vijver
Categorie: Nieuws en Events

Vanaf 21 april worden websites ook beoordeeld op hun mobiel-vriendelijkheid. De ranking in Google wordt hierdoor beter of slechter gewaardeerd. Deze (SEO) update is iets wat wereldwijd wordt toegepast en zal een flinke impact hebben op de zoekresultaten. Het doel is om gebruikers op deze manier een hogere kwaliteit aan zoekresultaten te bieden, geoptimaliseerd voor hun apparaten.

Het volgende moet je jezelf afvragen;

  • Heb je al een mobiele website?
  • Is je website mobiel-vriendelijk?
  • Is je website SEO proof?

Voor de mensen die zelf een mobiele website kunnen bouwen, is er door Google een handleiding voor een mobiel-vriendelijke website  beschikbaar gesteld. Verder zijn er nog een aantal andere tools die gebruikt kunnen worden om te zien hoe Google jouw website beoordeeld;

Welke keuzes heb je met betrekking tot een mobiele website?

Responsive design
Responsive design is de meest gebruikte en gangbare manier op dit moment. De website wordt hierbij geschaald op basis van de breedte van het device. De inhoud van de website en de URL blijven hetzelfde, terwijl de weergave wordt geoptimaliseerd voor het apparaat.

Dynamische weergave
Een dynamische weergave werkt net iets anders, hierbij wordt er een andere inhoud getoond op basis van het apparaat. Oftewel, wanneer iemand via een PC komt ziet hij een andere website dan wanneer dezelfde persoon via een smartphone binnenkomt. De content wordt afgestemd op het apparaat.

Afzonderlijke URL’s
Het is mogelijk om voor een mobiele variant (of zelfs meer varianten) van de website een andere URL te voeren. Afhankelijk van het apparaat wordt de gebruiker dan doorverwezen naar de bijbehorende URL. De URL en de content worden beide afgestemd op het apparaat.

Wacht niet te lang!

Wees op tijd met het optimaliseren van je website om zo strafpunten van Google te voorkomen!
Creative ICT kan hierin adviseren, neem hiervoor contact op.