Waarom meerdere webshops

29 juni 2012 16:56
Laatste update: 21 juni 2021 13:06
Door Chantal van de Vijver
Categorie: Algemeen

Iets wat je de laatste tijd steeds vaker ziet bij e-commerce retailers is het ontwikkelen van een ‘webshop keten’ waarmee verschillende markten worden bereikt. Deze manier van werken zorgt voor een zeer breed assortiment en een goede vindbaarheid op relevante zoektermen.

Of deze strategie voor uw webshop puur gericht is op het verhogen van de omzet, om meer klanten aan te trekken of om een groter marktaandeel te krijgen, het is gebleken dat dit erg goed werkt. Een correcte reden om van de strategie gebruik te maken is wanneer je veel producten wil aanbieden, waarbij het categoriseren (bijna) niet mogelijk is. Het zorgt voor een eigen reputatie binnen elk van deze categorieën / markten en wordt onderbouwd door de reeds gevestigde reputatie van uw bedrijf en/of webshop.
Een mooi (en succesvol) voorbeeld van een multi-store bedrijf is Coolblue

Wat zijn de voordelen m.b.t. zoekmachine optimalisatie?
Splitsing van uw assortiment en een specialist zijn in specifieke (markt)gebieden zorgt ervoor dat je kunt profiteren van een vrij ‘gemakkelijke’ manier om hoge posities te behalen in Google. De mogelijkheid om specifieke zoekwoorden, in plaats van erg algemene en verdeelde zoekwoorden, te kiezen voor uw SEO campagne(s) geven u de kans om hetzelfde resultaat te behalen met minder concurrentie. Oftewel, de easy way.

Dit soort campagnes maken ruimte voor een snelle en hoge positionering in de zoekresultaten, wat dan uiteraard weerspiegelt in uw verkopen. U ‘ontloopt’ simpelweg de grote spelers die strijden om de zogenaamde verzadigde zoekwoorden. Een tip hierbij is om een domeinnaam te gebruiken waarin het belangrijkste zoekwoord duidelijk naar voren komt.

Factoren zoals de structuur / het design van uw website, de content en de algemene boodschap die u naar voren brengt zijn vanzelfsprekend wel bepalend in uw succes op het bovenstaande. Na identificatie van de doelgroep door verschillende A/B testen zal echter duidelijk moeten worden welke formule(s) goed werken. Hier kan dan gebruik van worden gemaakt in het optimalisatie proces.

Deze strategie werkt niet voor elke branche en/of doelgroep en het is lang niet zo simpel als het hierboven beschreven staat. Hoe dan ook, is de ervaring dat veel van deze projecten uit zijn gemond tot een groot succes. Het alsmaar blijven testen, optimaliseren en uitproberen van nieuwe elementen zal uiteindelijk tot een perfecte formule moeten kunnen leiden. Zodra dit is bereikt is het vrijwel alleen nog maar herhalen en uitbouwen van de eerdere processen.