SEO
11 juli 2012

Conversie optimalisatie gids

door: Koen van der Velden

Zonder goede conversie optimalisatie mist u verkopen. Om deze reden hebben wij stapsgewijs opgesteld hoe u optimaal gebruikt kunt maken van de mogelijkheden. Dit hebben wij uiteraard stap-voor-stap gedaan, zodat het erg duidelijk is voor u. Gebruik de stappen voor optimaal rendement.

Wat is conversie optimalisatie?
U kunt dit zien als een onderzoek. Het doel is om alle zwakke punten om te zetten naar sterke punten. In de basis is conversie optimalisatie dus het verwijderen van alle drempels in het kopen van uw product of dienst. Dit kunnen gebruiksvriendelijkheidsproblemen zijn, verouderde techniek(en) of pagina’s die niet relevant zijn voor de bezoeker(s). Waarom gokken als u kunt meten wat de bezoekers willen?

Deze strategie werkt voor elke website of webshop, wat het steeds makkelijker maakt om het weer te gebruiken.

Stap 1 – Funnels opzetten

Zet funnels op en analyseer de momenten waar de gebruikers binnenkomen, tot het moment dat ze uitstappen. Probeer de missende elementen of links te identificeren. Zorg dat u weet waar ze de website of webshop verlaten en maak variaties waar een mogelijke verbetering op is toegepast. Hiervoor is Google Analytics een perfecte tool.

Stap 2 – Analytics

Probeer uit te zoeken wat er gebeurt als klanten op uw website of webshop terecht komen. Wat doen ze, welke zoekwoorden hebben ze gebruikt, etc. Vanzelfsprekend helpt Google Analytics hier bij, maar probeer dit zelf verder uit te breiden. Welke browsers worden er gebruikt en welke resoluties worden het meest gebruikt? Zorg dat de ervaring in elke situatie optimaal is.

Google Analytics is een mooie manier om de verschillende informatie van uw website of webshop uit te lezen en hieruit conclusies te trekken. Een andere mogelijkheid is om een programma als Whatuserdo te gebruiken, zodat door middel van video’s kunt bekijken wat uw bezoekers precies doen.

Stap 3 – Drempels

Om de drempels te identificeren, is het belangrijk om een lijst te maken met de meningen van mensen.

Er zijn vele tools waarbij er door middel van een pop-up een mening gevraagd kan worden over een specifieke functie of een specifiek onderwerp. Ook een live-chat applicatie is een leuke toevoeging waarbij de afstand tussen bezoeker en beheerder direct een stuk kleiner wordt.

Als het gaat om deze tools dan is er eigenlijk maar één vraag die je wil stellen aan de bezoekers. Op deze manier wordt het geen zware enquête waarbij het niet eens wordt ingesteld. Eén gerichte open vraag vraagt om een open antwoord, wat in principe genoeg moet zijn. Let er wel op dat het e-mailadres ook gevraagd wordt om eventueel de (potentiële) klant op de hoogte te houden over de ontwikkelingen.

Stap 4 – Ga offline bezig

Als het doel duidelijk is geworden wordt alles een stuk eenvoudig. Bestudeer de website of webshop en begrijp de klanten.

Laat ook intern de website of webshop testen, zodat hier duidelijk wordt welke problemen er eventueel zijn. Hiernaast zou je in het geheim een bestelling onder een andere naam kunnen plaatsen en kijken hoe de processen verlopen. Hierin speelt de klantenservice ook een rol.

Stap 5 – Ga op zoek naar missende links

Als je solliciteert naar een baan en je stuurt jouw informatie voor een gesprek, dan weet de werkgever nog niets over jou buitenom wat er op het papier is getypt (of hij moet je op Facebook hebben bekeken). Als je jezelf niet verkoopt en vertelt over behaalde doelen, dan zul je ook minder snel kans maken op die baan. Dit geldt hetzelfde voor verkoop op uw website of webshop.

Wanneer je enorm veel klantenreacties en reviews hebt maar hier niet over vertelt, hoe moeten de bezoekers dit dan weten? Behandel de bezoekers als werknemers en imponeer ze met verhalen over waarom ze bij jou moeten kopen, waardoor de waarde duidelijk wordt.

Bekijk uw website of webshop zorgvuldig en zoek naar onderdelen die u mist. Als voorbeeld noem ik reviews, maar dit kan ook een blog zijn met elke keer weer interessante (en recente) informatie wat relevant is voor de doelgroep.

Stap 6 – Verhoog de gemiddelde bestelhoeveelheid

Voor deze strategie, werken bundels het beste en het gaat niet eens om het feit of u een retailer bent. Als dienstverlener is het ook mogelijk om producten/diensten van andere bedrijven aan te bieden voor extra verkopen. (of provisies)

Verder is niet alle concurrentie echte concurrentie, strategische partners zijn een goede manier om te groeien en aanzien te krijgen binnen de branche.

Stap 7 – Maak een wireframe met de oplossing

Zodra het plan klaar is, maak een lijst en geef prioriteit aan de conversie drempels die het meest de verkoop tegenhouden. Beschrijf daarna hoe het deze drempels opgelost kunnen worden en beginnen met de verbeteringen.

Let er wel op dat je test op een gegronde manier, het belangrijkste is dat je leert wel wat en niet werkt en dat de conversie graag structureel verbeterd wordt. Moet je gokken in bepaalde situaties, haal deze verbeteringen dan uit het overzicht.

Stap 8 – Testen

Eén goede meting kan meer waard zijn dan duidelijk meningen van experts. Hou dit in je achterhoofd als je bezig gaat met het testen van de wijzigingen. Voornamelijk Google Website Optimizer is een aanrader voor het testen en eventueel Visual Website Optimizer. Er zijn nog veel meer tools voor het A/B testen, maar de bovenstaande tools worden het meest gebruikt. Daarnaast gaat het uiteraard niet om de tool maar om de ideeën die erin worden gestopt.

Probeer met pop-ups die dezelfde vraag bevatten te testen op pagina’s die je hebt aangepast. Meet hierin het verschil. Hou wel rekening met de verschillende browsers en ook de mobiele weergave van de pagina’s.

Stap 9 – Analyseren

Analyseer de test, bekijk Google Analytics, de conversiegraad en vergelijk dit met de originele pagina. Is er verschil?

De gemiddeld bestelhoeveelheid en de winst is ook een zeer belangrijk onderdeel van de analyse. Kijk of je stijgt of daalt in winst. Een daling betekent niet altijd dat de test verkeerd is geweest, in veel gevallen leer je wel van deze ervaring. Nadat de test stijgingen laat zien, kun je de wijzigingen doorvoeren.

Stap 10 – Herhalen

Blijf de stappen nu herhalen en blijf onderzoeken. Elke keer dat er weer een goede variatie is gevonden, kan de website of webshop verbeterd worden. Conversie optimalisatie is een continu proces, die steeds makkelijker wordt aan de hand van eerdere onderzoeken.

 

Geschreven door Koen van der Velden

Creative Marketeer bij Creative ICT.
Koen gebruikt zijn expertise om ervoor te zorgen dat u optimaal vindbaar bent.