Google Analytics E-commerce tracking: stuurt u al op resultaat?

16 maart 2017 16:51
Laatste update: 4 januari 2023 11:57
Door Chantal van de Vijver

U heeft de ambitie om ook dit jaar een forse groei te realiseren met uw webshop. De doelstelling voor 2017 is 30% meer omzet via zoekmachines t.o.v. 2016. Op het eerste gezicht een keurige SMART-geformuleerde doelstelling, die middels een strategisch marketing plan te bereiken is. Wacht! Hoe wordt het bereiken van deze doelstelling gemeten? Google biedt uitkomst met Google Analytics e-commerce tracking en sindskort met Enhanced e-commerce tracking.

Wat is E-commerce tracking?

E-commerce tracking ofwel E-commerce is een extra functionaliteit in Google Analytics. Uw online bedrijfsvoering wordt een stuk eenvoudiger met de komst van deze functionaliteit. U kunt sturen op basis van keiharde cijfers i.p.v. onderbuikgevoel.

E-commerce tracking verhoogt uw online succes

Met de beschikbare cijfers kunt u bijvoorbeeld uw Adwords-campagne sturen. De kosten en de omzet zijn namelijk direct inzichtelijk. Op basis van deze gegevens stuurt u biedingen bij of sluit u zoekwoorden uit. Ook is de opbrengst per stad, apparaat of zelfs interesse inzichtelijk.

 

Na het instellen van E-commerce is het bijvoorbeeld mogelijk om via Doelgroep > Geo > Locatie te zien wat de omzet per land is. In het overzicht hierboven ziet u dat Belgen veel minder bestellen dan Nederlanders bij deze specifieke webshop.

Stuur op basis van cijfers i.p.v. onderbuik gevoel

Het conversiepercentage is voor Nederlanders echter 39,3% lager dan bij Belgen. Indien deze webshophouder investeert in marketing, is het rendement bij Nederlanders percentueel gezien veel lager dan bij Belgen.

De beslisser heeft nu de mogelijkheid om deze informatie om te zetten in een actie. Hij kan besluiten om meer te investeren in de Belgische markt, middels een hoger budget voor de Belgische Adwords campagnes.

Implementeren binnen 20 minuten

Sturen op basis van cijfers helpt uw bedrijf winstgevender te maken. Om inzicht te krijgen in die o zo belangrijke cijfers moet een trackingcode geïmplementeerd worden op uw website. Bent u geen ontwikkelaar? Lees dan vooral verder. Voor zowel WordPress als Magento zijn eenvoudige oplossingen beschikbaar.

E-commerce instellen in Google Analytics

Na het instellen van e-commerce tracking ontvangt u data die vanaf dat moment wordt gegenereerd. De functionaliteit werkt dus niet met terugwerkende kracht. Het begint bij het inschakelen van E-commerce  tracking in Google Analytics;

  1. Ga naar analytics.google.com
  2. Klik op beheer
  3. Controleer indien u meerdere accounts heeft, of het juiste account is geselecteerd
  4. Ga naar E-commerce-instellingen (onder het kopje “weergave”)
  5. Verander de status in “aan”.
  6. In stap 2 kan u geoptimaliseerde e-commerce rapportages inschakelen om later te bekijken in welke stap van het bestel proces uw klanten afhaken of juist doorgaan (aanbevolen)

Implementatie met Woocommerce

WordPress is 1 van de meest populaire content management systemen (CMS) ter wereld. Voor bijna elke denkbare functionaliteit is wel een plugin beschikbaar, al dan niet betaald. Woocommerce is de meest gebruikte webshop plugin voor WordPress. De volgende plugins zijn beschikbaar:

  • Enhanced E-commerce Google Analytics Plugin for WooCommerce
    Deze plugin ondersteund ook de Enhanced e-commerce rapporten, zoals winkelgedrag, afrekengedrag, product prestaties en sales prestaties. Deze plugin is gratis te downloaden.
  • Woocommerce Google Analytics Pro

Skyverge is een autoriteit als het om WordPress plugins gaat, zij bieden via Woocommerce zelf een Pro versie aan. Deze versie raden wij zeker aan, u kan naast de gebruikelijke functionaliteiten ook zien hoe vaak bezoekers iets aan hun winkelwagen toevoegen of hoe vaak het aantal is gewijzigd in uw winkelwagen.

Magento E-commerce tracking: Klik & klaar

Magento gebruikers hebben geluk. Het is niet nodig om de code aan te raken of modules te implementeren. E-commerce tracking inschakelen kan in de backend van Magento:

  1. Ga naar www.[uwwebsite].nl/beheer of de locatie waar u kunt inloggen op uw Magento omgeving
  2. Ga naar systeem > configuratie
  3. Klik op Google API
  4. Vul uw account nummer in (deze vindt u in Analytics en begint met UA)

 

Overige CMS’en en maatwerkwebsites

Google heeft documentatie beschikbaar gemaakt voor ontwikkelaars. Heeft u geen WordPress of Magento dan helpen wij u graag met implementeren van E-commerce tracking voor uw website. Met behulp van JavaScript geven wij transactie- en overige data door aan Google Analytics, zoals:

  • Bestellingen (order totaal, bestelde items en aantallen)
  • Winkelwagendata (totaal, verzendkosten, producten enz.)
  • Gebruik van couponcodes

(Nog) meer inzicht in webshopprestaties met enhanced e-commerce

Met enhanced Google Analytics e-commerce tracking is het mogelijk om inzicht te krijgen in uw salesfunnel. U krijgt antwoord op vragen als:

  • Hoe presteert mijn productpagina?
  • Is mijn winkelwagenpagina conversiegericht?
  • Hoe reageren bezoekers op mijn afrekenpagina?

Daarnaast is het direct inzichtelijk hoeveel bezoekers bij elke stap in het verkoopproces afhaken of juist doorgaan.

Zet u E-commerce tracking al in? Zo ja, waarvoor gebruikt u e-commerce tracking? Deel uw verhaal in de reactie.