Google Adwords
27 augustus 2013

De Keyword Planner van Google

door: Koen van der Velden

Zonder de juiste zoekwoorden is het onmogelijk om een succesvolle Google Adwords campagne op te zetten, zelfs als de strategie, biedingen of andere instellingen goed staan. Maar wat zijn de zoekwoorden die je beste kunt gebruiken?

Zoekwoordonderzoek begint allemaal bij jezelf. Probeer jezelf in te leven in diegene die naar jouw product of dienst op zoek is en doe je best om in te schatten waarop zo’n iemand zal zoeken. In dit proces zal je hoogstwaarschijnlijk wel een aantal mogelijke zoekwoorden bedenken voor jouw campagne. De zoekwoorden zijn het meest aantrekkelijk wanneer ze al in hun naam aangeven dat ze passen bij een persoon die actie wil ondernemen. Bijvoorbeeld ‘mijn auto verkopen’. Dit geeft al aan dat de persoon iets wil doen, namelijk zijn auto verkopen.

Door bovenstaande zoekwoorden te bedenken ben je alweer een stuk verder, maar deze zoekwoorden zijn natuurlijk nog niet goed genoeg voor een campagne. Je wilt weten wat de kosten zijn, hoe vaak er gezocht wordt op de termen, het concurrentiegehalte en meer. Na uren marktonderzoek is het mogelijk dat je uiteindelijk kwalitatieve en long-tail-zoekwoorden vindt die voldoen aan de verwachtingen. Eerder had je 2 verschillende Google tools nodig voor dit resultaat.

Met de nieuwe Keyword Planner, oftewel Zoekwoordplanner, kun je echter nieuwe kansen ontdekken. Je vult de zoekwoorden in die je zelf hebt kunnen bedenken en de Keyword Planner genereert een lijst met potentiële zoekwoorden voor jouw campagne op basis van CPC, concurrentie en (gemiddelde) maandelijkse zoekopdrachten.

Om meer gedetailleerde informatie te vinden kun je Google in laten schatten hoeveel bezoekers je zal ontvangen en wat de kosten hiervoor zullen zijn.

Stap 1:

Kies een manier om de zoekwoorden in te vullen

 

Stap 2:

Heb je in het vorige scherm ‘Zoeken naar ideeën voor zoekwoorden en advertentiegroepen’ gekozen, kom je in het volgende scherm. Kies hierna de gewenste advertentiegroepen en je ziet dat ze na het toevoegen aan de rechterkant verschijnen. Klik daarna op ‘Schattingen bekijken’ om door te gaan naar het overzicht.

 

Stap 3:

Je komt dan in het volgende scherm. Deze gegevens geven je een beter idee van de mogelijkheden, maar nog niet genoeg. Vul bovenaan het gewenste bod en het dagbudget in en klik op ‘Gedetailleerde schattingen opvragen’.

Stap 4:

Klik nu op de advertentiegroep(en) en verwijder de minder interessante zoekwoorden.

Stap 5:

Klik daarna op ‘Opslaan in account’ (of eerst ‘Inloggen’ en dan ‘Opslaan in account’) of download de zoekwoorden en je kunt direct aan de slag!

Geschreven door Koen van der Velden

Creative Marketeer bij Creative ICT.
Koen gebruikt zijn expertise om ervoor te zorgen dat u optimaal vindbaar bent.