SEO
14 februari 2018

Spelen meta tags nog een rol in 2018?

Meta tags, de onzichtbare informatie die wordt opgenomen door de zoekmachines. Een titel, keyword en omschrijving. Informatie die de zoekmachine en jouw bezoeker jouw content helpt begrijpen. Maar wat is anno 2018 de invloed van deze zogenaamde meta tags op de vindbaarheid van jouw website of webshop? Voor wie schrijven we deze meta tags?

Wat is een meta tag?

Elke pagina heeft meta tags. Data die niet op de pagina terug te vinden is, maar wel in de zoekresultaten van de zoekmachine. Deze meta tags worden dan ook gebruikt om de pagina te omschrijven. Maar door de verschillende berichtgeving omtrent deze meta data is het niet langer duidelijk voor wie een pagina wordt omschreven. Voor een zoekmachine? Of voor een bezoeker?

De geschiedenis van de meta tag

In den beginne was de meta tag één van de manieren om eenvoudig hoog te ranken in zoekmachines. Maar al snel meldde verscheidene nieuwssites dat deze manier van optimaliseren steeds minder effectief werd. Echter bleef een definitief bericht over het negeren van de tags uit. De reden dat meta tags op de radar van de marketeer bleven.

Zoekmachine optimalisatie omvat nog steeds het schrijven van meta titels en descriptions. Een goede titel en omschrijving dragen bij aan de gebruiksvriendelijkheid van een pagina. Een keyword tag daarentegen, is niet langer van belang. Deze keywords tags werden langere tijd gebruikt om zoekresultaten te manipuleren. Het veelvuldig verwerken van een zoekterm in deze keywords heeft niet langer effect op de zoekresultaten en is tevens nadelig voor de user experience.

De meta titel: de belangrijkste tag

De meta titel is de belangrijkste meta tag. Een zoekwoord verwerken in de meta titel is bepalend voor de positie. Tevens zijn de 67 tekens het eerste wat een potentiële bezoeker ziet. Overtuig je de bezoeker middels de titel niet dat jouw pagina hun vraag beantwoordt? Dan ben je ze verloren aan de concurrentie.

Een goede omschrijving bevordert de click-through-rate

Hoewel de meta tags een zoekresultaat niet langer significant beïnvloeden, zijn zij wel hard nodig voor een goede click-through-rate (CTR). Een meta description wordt nu dus voornamelijk geschreven voor de bezoeker.

Heb jij een bezoeker met behulp van de titel voldoende geïntrigeerd? Dan dient de meta description hier perfect op aan te sluiten. De omschrijving van de inhoud van de pagina en de unique selling points van uw website of webshop dragen bij aan het gebruiksgemak van de bezoeker. Zolang in het achterhoofd wordt gehouden dat een bezoeker zo snel mogelijk van een zoekresultaat naar een relevant aanbod kan navigeren, zal de CTR positief zijn.

Hoeveel energie en tijd moet je vandaag de dag in meta tags steken?

De marketeers van Creative ICT besteden veel aandacht aan meta tags. De CTR en bijbehorende conversie is net zo, of misschien zelfs belangrijker dan de vindbaarheid van een webshop of website. Verschillende soorten meta titels en descriptions worden getest om te achterhalen welke informatie het beste resoneert bij doelgroepen en de door hen gebruikte zoektermen. Wordt iemand die zoekt naar boeketten overtuigt door levertijd of door de omschrijving van het uitgebreide aanbod? Wordt iemand die op zoek is naar huishoudelijke artikelen over de streep getrokken door prijs indicaties of garanties?

 

 

Deze tag is óók enorm belangrijk voor de zoekmachine

Meta data omvat veel meer dan bovengenoemde meta tags. En hoewel de titel, description en keywords steeds minder invloed hebben op de zoekresultaten, heeft de canonical tag dat wel. De canonical tag geeft indien er sprake zijn van twee of meer pagina’s met dezelfde content, aan welke pagina geïndexeerd mag worden door de zoekmachines.

De canonical tag is een tag die vooral wordt gebruikt bij webshops. De vele productpagina’s binnen één categorie hebben dezelfde content. En om te voorkomen dat een Magento webshop dubbele content heeft, worden de zoekmachines verplicht om maar één pagina te indexeren.

Content schrijven voor betere zoekresultaten is belangrijk. Maar het is tevens van belang dat de teksten geoptimaliseerd worden voor conversie. Wervende teksten die uitnodigen om verder te klikken dienen altijd getest te worden. De wens van de klant, de concurrentie en zelf je eigen unique selling points veranderen met de tijd. De content dient altijd mee te veranderen en optimaal te zijn.

Reacties
Laat hieronder een reactie achter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *